de opdracht

(dec 2011) Verder met onze Onderwijsvisie en het Leids Onderwijsmodel

Tijdens de eerste onderwijsconferentie van ROC Leiden is het Leids Onderwijsmodel gepresenteerd. In het hart van het Leids Onderwijsmodel vind je onze onderwijsvisie. De onderwijsvisie wordt gesymboliseerd door een tetraeder. Iedere bezoeker van de onderwijsconferentie heeft een kleine tetraeder gehad, een dobbelsteen met vier hoekpunten. Elke hoekpunt verbeeldt een van de vier pijlers van onze onderwijsvisie: maatwerk, samen leren, onderwijs vanuit de beroepspraktijk en werkplekleren. 

Aan het begin van dit studiejaar (2011/2012) is aan iedereen de TOOLKIT Onderwijs uitgereikt. In de TOOLKIT vind je een uitvouwblad met vragen die bij het Leids Onderwijsmodel passen. Dat uitvouwblad noemen we de Matrix. Met de Matrix kan iedere docent nagaan in hoeverre de eigen onderwijspraktijk al volgens de Onderwijsvisie wordt vormgegeven. 

De afgelopen maanden hebben we op de site hetleidsonderwijsmodel.rocleiden.nl beelden verzameld van de huidige onderwijspraktijk, in de vorm van 1-minuut interviews, waarin telkens één van de pijlers door de geïnterviewde student, docent, onderwijsmanager of medewerker wordt belicht. De beelden samen leveren nu al een hele mooie doorkijk van ons ROC. We gaan met het verzamelen van 1-minuut interviews in ieder geval door tot aan de komende onderwijsconferentie. 

Alle beelden op de website worden niet alleen gekoppeld aan ‘de dobbelsteen’ maar ook aan de Matrix. Als je op een van de vragen in de Matrix klikt, krijg je de bij die vraag passende antwoorden die inmiddels gegeven zijn. De Matrix maakt het zo mogelijk om nader in te zoomen in het onderwijs dat op ROC Leiden wordt verzorgd en de sterke kanten van ons onderwijs te zien maar ook de lacunes.

De taakgroepwebsite en de taakgroepmatrix

Naast het verzamelen van beelden uit de volle breedte van het ROC, gaan we samen met de taakgroepen starten met het verzamelen van taakgroep specifieke beelden en het koppelen van die beelden van de Taakgroepmatrix. Met de matrix kan de taakgroep concreet laten zien, hoe en in hoeverre het onderwijs wordt vormgegeven zoals dat vanuit de Onderwijsvisie, binnen de kaders van het Leids Onderwijsmodel, bedoeld is. 

De gevulde Matrix is te zien als het ontwikkelingsportfolio van de taakgroep. Zolang de onderwijs van de taakgroep zich richting de onderwijsvisie ontwikkelt, zal het aanvullen doorgaan.

Bij het aanvullen van de matrix en het werken richting onderwijsvisie kunnen de taakgroepen en de onderwijsmanagers rekenen op ondersteuning. Michel Jehee, Janine Warmerdam en Herman Post zijn aangewezen als primaire ondersteuners. Michel Jehee en Janine Warmerdam vallen daarbij onder de verantwoordelijkheid van de directeuren onderwijs Jan Berkhout en Hugo Snabilie en Herman Post valt onder de verantwoordelijkheid van het CvB. 

Tijdens de onderwijsconferentie zullen de ROC-brede website en de in aanbouw zijnde matrices en websites van de taakgroepen uitgebreid voor het voetlicht komen. 

Vervolg

Voor het eind van dit studiejaar zullen de matrices van de taakgroepen zo goed gevuld zijn dat het vervolgtraject voor en door elk team expliciet gemaakt kan worden.