Verleiden en ondersteunen

De afgelopen periode is er een perspectief verschuiving opgetreden. Van een teambenadering om de taakgroepsites te laten zien instructie te geven hoe berichten op de site te zetten en te brainstormen welke berichten op de site kunnen komen naar een tactiek om berichten daadwerkelijk op te halen bij de individuele docenten. Door het gesprek te voeren over hun onderwijs en de bijbehorende onderwijsactiviteiten worden mensen zich bewuster van activiteiten waar ze in het kader van hun onderwijs tevreden over zijn. Deze voorbeelden worden opgepakt en door de ondersteuners op de site gezet. De andere kant van de medaille is dat het langer duurt voor taakgroepen beseffen dat de taakgroepsite ook daadwerkelijk van de taakgroep zelf is. Maar de nieuwe strategie is te typeren als: laten zien, overtuigen en daarna langzaam de site overdragen aan de taakgroep. Het blijft dus zaak om voor de vakantie een verificatiesessie te beleggen met de onderwijsmanager en liefst met de taakgroep om de stand van zaken ten aanzien van ed gevulde taakgroepsite te bespreken. De vraag die dan centraal staat is: "Geeft de tot dan toe gevulde site een representatief beeld van het onderwijs zoals dat verzorgd wordt dor de taakgroep"? Geen nadere vraag dus dan eerder bedacht maar wel op basis van materiaal dat voor een groot deel door de ondersteuning is gegenereerd aangevuld door berichten van taakgroepleden. Een noodzakelijke stap om in het nieuwe cursusjaar een volgende fase in te kunnen gaan. 

Michel Jehee