Dilemma: sturing versus zelfsturing

Tijdens de orienterende ronde langs de managers onderwijs is ook de tijdlijn aan de orde gesteld. De opdracht vanuit het CvB is dat er voor de zomer een 'goed' beeld moet worden opgeleverd via de matrix van het onderwijs zoals gegeven wordt door de taakgroepen. Dat is helder en duidelijk. Bij het maken van de concrete afspraak voor de startbijeenkomst met de taakgroepen zie je dat er meerdere belangen spelen, taakgroepen hebben het druk, moeten even in de luwte worden gehouden, moeten een rooster opleveren, et cetera zijn gehoorde signalen en geven aan dat het geen sinecure is om als manager onderwijs te functioneren. Als ondersteuner heb je de neiging te benadrukken dat jouw 'klus' natuurlijk van groot belang is en dat er aan de deadline gedacht moet worden. Uitstel van de start geeft druk op aan het eind van het traject (het opleveren van het product voor de zomer). Uitleg en consequenties aangeven is wat je kan doen, niet het overnemen van verantwoordelijkheden. Neemt niet weg dat je je als ondersteuner (soms) wel zorgen maakt over de haalbaarheid van het een en ander, zeker als er geplande bjeenkomsten worden afgezegd!

Michel Jehee